fika med en ungdom

Ung i Piteå 2.0 – ett demokratiskt verktyg

Elisabeth Lindberg och Helena Stenberg hyllar ungt engagemang och bjuder in till fika och samtal om hur de som är unga vill utveckla Piteå. “De är ni och inte vi medelålders som i första hand skall påverka vilka aktiviteter kommunen erbjuder”, skriver de i sitt insändarsvar.

Svar till skribenten “En arg ungdom” som skrev insändaren “Ungdomar behöver någonstans att vara!” publicerad i Piteå-Tidningen den 28 maj

I Piteå har vi valt att satsa på olika områden för ungas fritid, några som vi vill nämna är:

• Unga kreativ på Kaleido, aktiviteter med konst i fokus.
  • PUFF, gratis träning för unga på gym.
  • Workshops om teknik, film, med mera på Kaleido.
  • Bibliotekens bokcirklar, bokprat, med mera.
  • Stöd till ett stort antal föreningar, studieförbund, etc som arbetar med att skapa aktiviteter och mötesplatser för unga (idrott, kultur, med mera.)
  • Lovaktiviteter och feriejobb.

Men, visst, även om det finns ett utbud så passar det förstås inte alla. Det finns ett behov av något annat, något eget och där finns det möjligheter att med stöd av med våra ungdomskonsulenter skapa och genomföra egna arrangemang, konserter, seminarier, spelkvällar, med mera.

Skribenten ”En arg ungdom” efterfrågar också nya lösningar och här håller vi med hen. Vi har därför inom kultur- och fritidsnämnden påbörjat ett arbete i projektet ”Ung i Piteå 2.0”. Syftet är att med demokratin som verktyg hitta aktiviteter och samlingsplatser som utgår från ungdomarnas önskemål.

I projektet “Ung i Piteå 2.0” ska man med demokratin som verktyg hitta aktiviteter och samlingsplatser som utgår från ungas egna önskemål.

Elisabeth Lindberg, ordförande Kultur- och fritidsnämnden

Vi vill också nämna det jobb om mötesplatser för unga som några av de ”Unga kommunutvecklarna” gjorde sommaren 2020 där slutsatsen var att Kaleido har potential att bli en plats för aktiviteter och arrangemang för unga, om man gör vissa förändringar. Den tanken fortsätter kultur- och fritidsnämnden att jobba med i ”Ung i Piteå 2.0”

Avslutningsvis några ord till ”En arg ungdom”. Tack för att du engagerar dig och vill vara med och påverka, det är så viktigt att initiativen kommer från dig och din generation! De är ni och inte vi medelålders som i första hand skall påverka vilka aktiviteter kommunen erbjuder. Fortsätt att tycka och om du har lust är du och dina kompisar välkomna att höra av sig till oss. Vi sätter oss gärna ned och tar en fika och ett samtal om hur ni unga vill utveckla Piteå.

Helena Stenberg

ordförande kommunstyrelsen